Ciąg pieszo - rowerowy Tomaszów Mazowiecki - Spała

Budowa ciągu pieszo – rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ
Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO

 

„Całkowita wartość Projektu wyniosła 4.032.961,70 zł, z czego środki kwalifikowalne

– 3 852 848,50 zł.  Na środki kwalifikowalne składają się środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 2.119.066,68 zł stanowiące 55% dofinansowania projektu oraz środki własne - 1 733 781,82 zł (45% dofinansowania projektu).

Dotacje podmiotów współfinansujących projekt wyniosły 655 939 zł w podziale:

1.      Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki – 486 531 zł,

2.      Gmina Inowłódz – 149 408 zł,

3.      Gmina Lubochnia – 20 000 zł.

Ponadto Powiat na realizację inwestycji poniósł koszty niekwalifikowalne, które wyniosły 180 113,20 zł.”.


Ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy

Tomaszowem Mazowieckim a Spałą

 

Projekt pn. „Budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą” został sfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Beneficjentem projektu jest Powiat Tomaszowski.

23 marca 2006 roku Beneficjent złożył wniosek o dofinansowanie projektu w ramach ZPORR na lata 2004-2006, Priorytetu I „Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów”, Działania 1.4 Rozwój turystyki i kultury.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 12 czerwca 2006 roku, jednak uchwałą Zarządu Województwa Łódzkiego, budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą została umieszczona na liście rezerwowej.

W dniu 25 kwietnia 2007 roku Zarząd Województwa Łódzkiego podjął decyzje o zakwalifikowaniu naszej inwestycji do dofinansowania.

30 sierpnia 2007 roku podpisano umowę o dofinansowanie Projektu pn. „Budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą” pomiędzy Powiatem Tomaszowskim a Wojewodą Łódzkim.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, całkowita wartość inwestycji wynosi 4 046 544,00 zł, z czego środki kwalifikowalne wynoszą 3 855 585,80 zł. Na środki kwalifikowalne składają się środki z EFRR – 2 120 572,19 zł stanowiące 55% dofinansowania projektu oraz środki własne – 1 735 013,61 zł (45% dofinansowania wartości projektu). Natomiast środki niekwalifikowalne wynoszą 190 958,20 zł.

Na wkład własny składają się dotacje pochodzące z budżetów: Powiatu Tomaszowskiego, Gminy Miasta Tomaszów Mazowiecki, Gminy Inowłódz, Gminy Lubochnia.

Dotacje podmiotów współfinansujących projekt wyniosły 655 939 zł w podziale:

1.      Gmina Miasto Tomaszów Mazowiecki – 486 531 zł,

2.      Gmina Inowłódz – 149 408 zł,

3.      Gmina Lubochnia – 20 000 zł.

Powiat Tomaszowski na realizację projektu wydał 1 270 032,81 zł, w tym 190 958,20 to środki niekwalifikowane

W dniu 15 maja 2007 roku ogłoszono przetarg nieograniczony na wybór wykonawcy robót. Do przetargu zgłosiły się dwie firmy. W dniu 21.06.2007 roku wybrano najkorzystniejszą ofertę firmy „Sztukiewicz” Maciej Sztukiewicz z siedzibą w Zalesiu Górnym k. Piaseczna. W dniu 17 lipca podpisano umowę z w/w wykonawcą na kwotę 3.822.243,87 zł.

             Rzeczowa realizacja inwestycji rozpoczęła się w dniu 1 sierpnia 2007 roku, równocześnie na trzech odcinkach:

- pozamiejski (od skrzyżowania ul. Spalskiej z drogą krajową Nr 48 do skrzyżowania drogi Nr 48 z drogą powiatową Nr 4316) – zakończony w dniu 30.11.2007 r.,

    

- miejski w ciągu ul. Św. Antoniego – zakończony w dniu 27.09.2007 r.,

 

- miejski w ciągu ul. B. Głowackiego – zakończony w dniu 31.10.2007 r.

 

  

Zgodnie z harmonogramem, w 2008 roku zostały zakończone roboty budowlane na pozostałych odcinkach:

-odcinek miejski w ciągu ulicy Nowowiejskiej został ukończony w dniu 17 marca 2008 r.

 

    

-odcinek pozamiejski (od skrzyżowania drogi krajowej Nr 48 z drogą powiatową nr 4316E do Spały) został zakończony w dniu 24 kwietnia 2008 r.

 

    

- odcinek miejski w ciągu ulicy Spalskiej został ukończony w dniu 30 maja 2008 roku.

 

                   Przedmiotem inwestycji była budowa ciągu pieszo-rowerowego o długości 10 827,5 m między Tomaszowem Mazowieckim a Spałą. Połączył istniejące CPR-y w ul. Św. Antoniego i Langego z półn.-zach. terenami Tomaszowa, leśnymi terenami rekreacyjnymi oraz Spałą. Budowa ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą była sztandarową inwestycją powiatu tomaszowskiego. Głównym celem Zarządu Powiatu było rozszerzenie oferty turystycznej powiatu poprzez wydłużenie sezonu turystycznego w Spale. Ciąg pieszo-rowerowy przebiega w rejonie najważniejszych atrakcji turystycznych i krajobrazowych powiatu. Inwestycja swój początek bierze od skrzyżowania ul. Św. Antoniego z ul. Wodną. W bliskim sąsiedztwie znajduje się Skansen Rzeki Pilicy i Rezerwat Niebieskie Źródła. Są to jedne z największych atrakcji turystycznych Powiatu Tomaszowskiego.

    

Rezerwat Niebieskie Źródła                                         Skansen Rzeki Pilicy

 

Na ul. Św. Antoniego skręcamy w ulicę Bartosza Głowackiego. Jadąc dalej przejeżdżamy rondo im. Romana Dmowskiego i wjeżdżamy na ul. Nowowiejską, z której skręcamy w ul. Spalską. Podróżując wzdłuż tej ulicy dojedziemy do skrzyżowania z drogą krajową nr 48. Skrzyżowanie to daje początek odcinkowi pozamiejskiemu, który kończy się w Spale. Jest to najdłuższy i zarazem najatrakcyjniejszy fragment ciągu pieszo-rowerowego. Na malowniczy krajobraz tego odcinka składa się przede wszystkim bliskie sąsiedztwo Spalskiego Parku Krajobrazowego, Rezerwatu Spała i Rezerwatu Konewka.

    

Rezerwat Spała                     Rezerwat Konewka

W połowie odcinka pozamiejskiego możemy skręcić w lewo na drogę powiatową nr 4316E, by dojechać do miejscowości Glinnik i Dąbrowa. Z Glinnika bardzo łatwo dojechać do Konewki, gdzie można zwiedzić 380-metrowy bunkier na pociągi sztabowe z czasów II wojny światowej. Po prawej stronie drogi krajowej nr 48, kilometr przed Spałą, znajduje się miejsce widokowe nad Pilicą. W okolicy znajduje się także Rezerwat Gać Spalska – śródleśna rzeka nizinna wraz ze stanowiskami chronionymi rzadkich roślin i zwierząt.

     

Bunkier w Konewce                   Jaz na rzece Gać
                                         
(foto: Andrzej Kucharczyk)

Spała to nie tylko Ośrodek Przygotowań Olimpijskich, ale przede wszystkim bardzo bogata historia, o której świadczą liczne zabytki. Jest to idealne miejsce do odpoczynku.

Nie bez znaczenia jest także kwestia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Szczególne znaczenie w tym względzie ma odcinek pozamiejski wzdłuż drogi krajowej nr 48, która jest miejscem szczególnie niebezpiecznym.

    

Posąg Żubra w Spale                                 Dom Pamięci Walki i Męczeństwa
                                                                              Leśników i Drzewiarzy Polskich

Kościółek modrzewiowy w Spale

 

Roboty budowlane przebiegały zgodnie z harmonogramem i projektowany ciąg pieszo-rowerowy został oddany do użytku 30 maja 2008 roku. Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, Beneficjent zorganizował dwa rajdy rowerowe pn. „Rowerem do Spały” w celu promocji ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą. Imprezy te cieszyły się dużym zainteresowaniem miłośników dwóch kółek. Pierwszy rajd rowerowy miał miejsce 27 kwietnia 2008 roku i zakończył się w Spale, gdzie rozlosowano liczne nagrody i uczestniczono w wielu konkursach.

Drugi rajd był połączony z obchodami dnia dziecka w związku, z czym wśród uczestników przeważali najmłodsi miłośnicy turystyki rowerowej. Dla uczestników zorganizowano konkursy z nagrodami. Rozlosowano także dwa rowery.

Uroczyste otwarcie ciągu pieszo-rowerowego odbyło się 15 czerwca z udziałem przedstawicieli Starostwa, Gmin współfinansujących realizację projektu, Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi. W ramach uroczystego otwarcia ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Spałą zorganizowano rajd rowerowego, na którego starcie stawiło się przeszło 150 osób. Byli wśród nich m.in. przedstawiciele sportu, aktorzy, politycy.

Punktem kulminacyjnym rajdu było wręczenie Certyfikatów Honorowych Ambasadorów Spały.

Podjęto także szereg innych działań mających na celu promocję w/w inwestycji, m.in. ogłoszenia w prasie, radio, telewizji lokalnej. Zgodnie z zapisami we wniosku aplikacyjnym na długości ciągu pieszo-rowerowego zostały ustawione tablice pamiątkowe informujące nie tylko o dofinansowaniu inwestycji ze środków EFRR, ale także o lokalizacji najważniejszych atrakcji na trasie CPR-u. Na każdej tablicy pamiątkowej zamieszczona jest mapa informująca rowerzystę gdzie w danym momencie się znajduje. Promocji inwestycji, jak również walorów turystycznych i krajobrazowych Powiatu Tomaszowskiego ma służyć folder informacyjny wydany w tym celu przez Beneficjenta.

 

 


Strony przygotował i opracował Michał Głębowski dla Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Mazowieckim. Uwagi i zapytania prosimy kierować pod adresem
sekretariat@powiat-tomaszowski.pl